برج قوس نمادی با قدرت بازنمایی بینالمللی
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۵۷۹۸۲
مرور تاریخ اصفهان نشان میدهد که این شهر گنجینهای از علم، ادب و هنر است، گذر از سختیها این شهر و میراث آن را چنان جلا داده که قرن هاست تجسم فرهنگ ایران محسوب میشود و برج قوس را میتوان نماد و بر آورد تاریخ اصفهان دانست.
به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان به اندازه تمام ادیبان، دانشمندان، هنرمندان، صنعت گران و معمارانی که در آن دست به آفرینش زدهاند، وسیع است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
برج قوس، نماد این شهر است، صورت فلکی ماه آذر که بسیاری از صاحبنظران معتقدند که زایش اصفهان در این ماه اتفاق افتاده است. برج قوس را در جای جای شهر میتوان دید، از سردر قیصریه تا حمام علیقلیآقا این نقش جا خوش کرده و رفته رفته تبدیل به نماد شهر اصفهان شده است. حتی در شهرهای خواهرخوانده نظیر فرایبورگ نیز اصفهان را با برج قوس نشان میدهند.
قوس نهمین صورت فلکی در منطقه البروج است که به شکل نیم انسان و نیم اسب و با دمی به شکل اژدها به نمایش گذاشته میشود. در این صورت فلکی از سمت سر (انسان) تیری از کمانی به سمت دم (اژدها) نشانه رفته که برخی پژوهشگران آن را به جدال بین خیر و شر تشبیه کردهاند. بهار مختاریان، اسطوره شناس معتقد است که "خورشید در این برج در جهان زیر زمینی گرفتار است و قوس با تیرافکندن به آن میخواهد مانع از بازگشت دوباره او به حیات شود. این صورت فلکی در زبان اکدی «شاه زمین»، در مصری کهن «فاتح»، عبری «کماندار» است".
این پژوهشگر در یکی از مقالات خود اینگونه نوشته: "در باورهای نجومی تصور بر این بود که آتش در برج قوس پنهان میشود، اما نمیمیرد و با دم و نفخهای دوباره زنده میشود. چنین تصوری در باورهای ایران باستان در مورد ایزد رپیهوین اوستایی رپیتوین و جشن سده برجا مانده است. باور بر این بود که ایزد تابستان و گرمای نیمروز در آخرین روز مهرماه پس از گاهنبار ایاثریمه به زیر زمین میرود".
مختاریان تصویر کنونی برج قوس را مربوط به سدههای اسلامی میداند و ذکر میکند: "در تصویرهای منابع اسلامی به دست آمده از این صورت فلکی در برخی نمونهها او نیم انسان-نیم اسبی است که کمان و تیر را در جهت راست کشیده است که برابر است با تصویرهایی که از او در صورتهای کهن به دست آمده. بیرونی هم این صورت فلکی را به همین شکل توصیف کرده است: «همچون اسبی تا به گردن گاه، آن گاه از آن جا نیمهی زیرینش بر شبه آدمی شود و گیسوها فروهشته از پس، تیر در کمان نهاده و کشیده» ".
او درباره چرایی وجود این نماد در سردرد قیصیریه نوشته: "این که در سردر قیصریه اصفهان جفتی از آن دیده میشود، میتواند دلیل بر آن باشد که معمولاً بنیاد شهرها در اخترشناسی کهن با برجی مربوط بوده و منجمان کهن یکی از کارهای اصلیشان تعیین سعد و نحس بودن زمان ایجاد شهر و تاجگذاری شاه و … بود. از این رو است که در مورد طالع شهر اصفهان جابر انصاری چنین میگوید: "طالع اصفهان برج قوس است، رکن الدوله دیلمی زمانی که قمر در برج قوس بود، باروی اصفهان را بنا نهاد. از این رو وجود این تصویر در تاریخ تصاویر صورت فلکی جهان نشان از باورهای نجومی دارد که تأثیر بسیار زیادی بر بسیاری از اعمال و رفتارها نزد اقوام مختلف داشت".
قدرت بینالمللی نماد قوسهمچنین صدرالدین طاهری، مدیر گروه پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان با اشاره به نماد برج قوس، به خبرنگار ایمنا میگوید: برج قوس نماد کهنی است که از آبان گاه یا صورتهای فلکی که مردم در جهان باستان به آن اعتقاد داشتند، گرفته شده است. آنها بر این باور بودند که ماه و خورشید در چرخش سالانه خود از برجها و صورتهای فلکی دوازدهگانه عبور کرده و هر ماه در یکی از آنها قرار میگیرند.
وی میافزاید: در آن زمان اعتقاد داشتند که در ماه آذر، خورشید در صورت فلکی کمان قرار میگیرد. البته حدود دوهزار سال پیش اینگونه بود، اما در حال حاضر به دلیل چرخش وضعی کره زمین جای برجها مقداری تغییر کرده است.
این استاد دانشگاه ادامه میدهد: به این نماد در اندیشه یونانی ساگیتاریوس گفته میشود، که برای آنها یک موجود اسطورهای به نام سِنتور است. نیمه جلوی بدن این موجود یک مرد و نیمه پایین بدن آن یک اسب است. در واقع آنها سنتور را به عنوان نماد ماه کمان یا ماه آذر انتخاب کردند.
طاهری با اشاره به تفاوت این نماد در هنر شرقی و غربی، اضافه میکند: در فرم شرقی این نماد که در کتابهای ایرانی و عربی تصویر میشود، یک دم اژدها مانند نیز اضافه شده است که در هنر غربی و اروپایی وجود ندارد. این تصویر را به جدال بین خیر و شر یا روشنی و تاریکی تفسیر کردهاند. در اصل این مرد به روی دم اژدها مانند خود که میتواند تمایلات نفسانی یا نیمه تاریک وجود او باشد کمان کشیده و تیر خود را به سمت آن نشانه رفته است.
وی تصریح میکند: قرار گرفتن خورشید یا ماه در برج کمان برای گذشتگان خوش یمن بوده است و دلیل اینکه این نماد را برای نقش کردن در سر در قیصریه و خیلی از بناهای دیگر انتخاب کردند، نیز همین خوش یمن بودن است. این نماد بر پایه پیشنهاد باستان شناسان و اصفهان شناسان به عنوان نماد اصفهان شناخته شد. برج قوس نماد خوبی برای اصفهان است، چراکه بسیاری از کشورها آن را میشناسند و در شهرهایی که خواهر خوانده اصفهان هستند وقتی بخواهند به خیابانی نام اصفهان دهند، از این تصویر و نماد استفاده میکنند. از طرفی در خود اصفهان نیز این نماد بسیار رواج پیدا کرده است. بنابراین وقتی یک نماد اینگونه در بین مخاطبان و در سطح بینالمللی قدرت بازنمایی مییابد، خوب است که تداوم پیدا کند و همچنان مورد استفاده قرار گیرد.
کد خبر 456808منبع: ایمنا
کلیدواژه: اصفهان روز اصفهان نکوداشت روز اصفهان نماد تاریخ اصفهان تاریخ شهر اصفهان فرهنگ هنر و اصفهان شناسی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق صورت فلکی برج قوس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۵۷۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
یسلیانی، سکاندار هیئت اسکی و ورزشهای زمستانی اصفهان شد
مجمع انتخاباتی هیئت اسکی و ورزشهای زمستانی استان اصفهان برگزار و محمود یسلیانی به عنوان رئیس هیئت انتخاب شد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم در اصفهان، مجمع انتخاباتی هیئت اسکی و ورزشهای زمستانی با حضور عباس نظریان رئیس فدراسیون اسکی و ورزشهای زمستانی، جواد محمدی؛ مدیر کل ورزش و جوانان استان اصفهان اعضای مجمع در سرای ورزشکاران برگزار شد و محمود یسلیانی ریاست هیئت را بر عهده گرفت.
در این مجمع محمود یسلیانی و وجیهه مطهری برای ریاست هیئت کاندید شده بودند که مطهری پیش از شروع مجمع انصراف خودش را اعلام کرد در نهایت محمود یسلیانی با کسب 13 رای از 15 رای ماخوذه به ریاست هیئت اسکی و ورزشهای زمستانی استان اصفهان انتخاب شد.
همچنین بر اساس قانون، یسلیانی برای پستهای نائب رئیس، خزانهدار و هیئت رئیسه به ترتیب وجیهه مطهری، عبدالرضا اسفنانی، فرشته جلالی، عبدالرضا پسیانی و علیرضا بهزادیانفر را پیشنهاد داده بود که افراد پیشنهادی با کسب 14 رای توانستند اعتماد اعضای مجمع را جلب کنند.
پیست اسکی دیزین بازگشایی شدمسیر تردد پیست اسکی شیرباد بازگشایی شد
پیست فریدونشهر بینالمللی شد
جواد محمدی در ابتدای مجمع ضمن تقدیر و تشکر از حاضران در جلسه گفت: خدا را شاکرم که شرایط برگزاری این مجمع نیز فراهم شد و امیدوارم که امروز طلیعه روزهای خیلی خوب، امیدوار کننده و افتخارآفرین برای رشته اسکی در سطح استان اصفهان باشد.
وی افزود: امیدوارم که در فصول بارندگی نیز شاهد بارش نزولات آسمانی به ویژه برف باشیم تا هم از خیرات این رحمتالهی بهرهمند شویم و هم رشته جذاب اسکی را با قدرت و پرطمطراق در سطح استان ادامه دهیم.
مدیرکل ورزش و جوانان استان خاطرنشان کرد: خوشبختانه رشته اسکی طی چند سال اخیر هم در سطح کشور و هم در سطح استان شاهد اتفاقات خوبی بوده و با پیگیری د همکاری فدراسیون و هیئت استان، پست اسکی فریدونشهر بینالمللی شد و گواهی بینالمللی پیست را دریافت کردیم و خوشبختانه شرایط خدماتی و امکانات پیست فریدونشهر، بهبود چشمگیری داشته و امیدواریم که این روند ادامه پیدا کند.
وی افزود: روند توسعه اسکی با همدلی و همافزایی جامعه اسکی ادامه خواهد داشت و باید در کنار توسعه اسکی روی برف، توسعه همه رشتههای زیرمجموعه این هیئت به ویژه اسکی روی چمن را هم در دستور کار قرار دهیم؛ امسال اسکی روی یخ دختران اولین مقام بینالمللی ورزش کشور را به دست آوردند و قطعا روزهای درخشانی در انتظار اسکی کشور است.
انتهای پیام/170